Dziecko poznaje świat od pierwszych dni życia. Sposób poznawania zmienia się wraz z rozwojem maleństwa. Na początku jest obserwacja, nasłuchiwanie dźwięków, dotyk, węch, smak. Jaką funkcję powinny spełniać w poznawaniu świata zabawki? Na pewno stymulującą kreatywność i rozwój, dającą przyjemność i zabawę, miłe spędzanie czasu a także funkcje edukacyjne. Zabawki są wszechstronne. Od nas zależy czym otoczymy dziecko od pierwszych dni i w jaki sposób zabawki pomogą naszemu maleństwu odnaleźć się w świecie a w przyszłości przyczynią się do rozwoju dziecka i być może wpłyną na jego umiejętności i łatwość uczenia się.
Zabawki zawsze, a zwłaszcza te dla niemowląt, powinny spełniać wszelkie atesty. Po pierwsze muszą być dla dziecka bezpieczne czyli wykonane z atestowanych materiałów. Powinny mieć obłe, zaokrąglone kształty, aby krawędzią dziecko nie zrobiło sobie krzywdy. Ruchy małych dzieci często nie są skoordynowane. Dziecko wymachując np. grzechotką może uderzać w otaczające je przedmioty, ale także o swoje nóżki a nawet uderzyć się w główkę. Zabawka musi być lekka i mieć bezpieczny kształt. Nie musimy otaczać dziecka tylko elastycznymi, gumowymi przedmiotami, ale wybierając pierwsze zabawki musimy zwracać uwagę na bezpieczeństwo pociechy. Sklepy sprzedają ogromne ilości zabawek dziecięcych i muszą przestrzegać norm obowiązujących, ale zawsze warto się upewnić, czy kupujemy bezpieczny produkt. 
Małe dzieci, nie tylko w okresie ząbkowania, wkładają wszelkie przedmioty do buzi. Smak na równi z dotykiem, wzrokiem czy słuchem jest sposobem na zapoznanie się z otaczającą dziecko przestrzenią i jest naturalnym odruchem.  Zadbajmy o to, aby zabawki naszej pociechy były czyste. Nie jesteśmy w stanie uchronić dziecka przed wszystkimi zarazkami, które je otaczają, nawet w powietrzu, ale przynajmniej część z nich jesteśmy w stanie wyeliminować poprzez zachowanie higieny. 
Zabawki dla dzieci powinny być dobrej jakości. Nie mogą mieć niestarannie wykończonych elementów. Wszystko powinno być gładkie i bezpieczne w dotyku. Zabawki nie powinny móc ulec łatwemu zepsuciu, nie mogą oddzielać się od nich małe elementy, które stanowić będą zagrożenie dla dziecka. Niewielkie kółko od samochodziku, włożone przez niemowlę do buzi może stać się powodem zakrztuszenia lub duszenia się dziecka. 
Wiele zabawek wykorzystuje światło i dźwięk. Zabawki nie powinny emitować mocnego, błyskającego światła i wydawać zbyt głośnych dźwięków.  Zbyt intensywne bodźce zamiast bawić i rozwijać mogą męczyć i powodować rozdrażnienie. Przy wyborze świecących i grających zabawek miejmy to na uwadze, że zbyt głośne mogą dziecko po prostu wystraszyć. 
Dobrze, jeśli zabawki dla dziecka poznającego świat uczą go związków przyczynowo skutkowych. Otwierana na rzep, miękka książeczka szybko nauczy maleństwo, że pociągnięcie otworzy przed nim zawartość. Zabawka powinna stymulować dziecko do działania.  
W miarę tego, jak rośnie nasz potomek, jego zabawki powinny "rosnąć" wraz z nim. Dobierajmy zabawki zgodnie ze wskazówkami producenta i rozwojem naszego dziecka. Małe dzieci lubią powtarzać czynności, gdy otrzymują pożądany efekt i są za niego w pewien sposób nagradzane. Dopasowanie kształtu klocka do otworu, w który można go wsunąć jest dla dziecka sukcesem. Powtórzenie przez misia śmiechu dziecka powoduje, że dziecko będzie nawiązywało wesołą "rozmowę" z pluszakiem, a melodyjne dźwięki wydane przez zabawkę np. przy dopasowaniu właściwych elementów sprawią, że dziecko będzie chciało ponownie wykonać zadanie. Małe dziecko, gdy nie odpoczywa, nie śpi, wciąż szuka nowych wrażeń i chce zdobyć jak najwięcej wiedzy o świecie. 
Zabawki mogą otaczać dziecko praktycznie wszędzie. Zarówno w pokoju, tam gdzie dziecko ma typowe miejsce do zabawy, ale także w łazience, poprzez zabawki przystosowane do kąpieli, na spacerze, gdzie możemy zabrać grzechotki i inne zabawki przypinane do wózka, czy w samochodzie, aby umilić czasem nużącą podróż. Warto zadać sobie pytanie czy dziecko potrzebuje wielu zabawek. Na pewno nie powinniśmy otoczyć dziecka stertami przedmiotów, w których ono samo się pogubi. Zabawek nie musi być wiele, ale powinny być dobrej jakości. Możemy dziecku wymieniać zabawki - nowa rzecz jest zawsze interesująca i sprawia radość. Dla małego dziecka rzecz, której nie widziało kilka dni jest znów nowa. Wyjęta z komody po dwóch dniach grzechotka sprawi dziecku radość i będzie ponownie obiektem zainteresowania. A nam - dorosłym - taka rotacja zabawek ułatwi utrzymanie porządku w przestrzeni wokół dziecka, co przy nadmiarze zabawek na pewno nie jest łatwe.
Im starsze dziecko, tym więcej zainteresowań, ale już coraz bardziej sprecyzowanych. w Wieku przedszkolnym dziecko nadal poznaje świat, ale już coraz częściej samo decyduje czym chce się bawić. Niemal wszystkie przedszkolaki wykazują zainteresowania plastyczne, lubią budować z klocków, przytulać pluszaki. Dla dziewczynek najlepszymi przyjaciółkami zabaw są lalki, dla chłopców samochody. Obecnie każda zabawka nie przypomina zabawek z dzieciństwa nas - rodziców. Lalka już nie tylko, jak kiedyś zamyka oczy, ale mówi, je, przechyla główkę w stronę mówiących, a nawet siusia i miewa gorączkę. Samochód naszych pociech posiada napęd, jest sterowany, potrafi zmieniać się w robota, a do tego ma garaż, warsztat i wiele innych akcesoriów. 
Dużą rolę edukacyjną mają zabawki interaktywne i gry. Zabawki interaktywne potrafią uczyć nasze dziecko zagadnień z życia, geografii, przyrody lub wspomagać naukę języka obcego. Gry są niezastąpione do spędzania czasu z równieśnikami lub rodziną, wspólne spędzanie czasu to tworzenie trwałych więzi uczuciowych. Gry planszowe "odciągają" nasze dziecko od komputera i telewizora, pokazują, jak miło można spędzać czas, nie koniecznie przed migającym ekranem. A nawet najprostsze, tradycyjne zabawki jak piłka czy mata do gry w klasy sprawią, że dziecko będzie chętnie przebywać na świeżym powietrzu i zapraszać do zabawy rówieśników, dzięki czemu nawiąże pierwsze przyjaźnie - być może na całe życie.